یزدفردا:معاون وزیر ارشاد: چاپخانه دستگاه های دولتی استانداردسازی می شوند

دری گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ نیز به منظور هم فکری ایجاد شده است و اهداف بزرگتری را مورد نظر دارد


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از استانداردسازی چاپخانه دستگاه های دولتی خبر داد و گفت: پس از این اقدام دستگاه های دولتی مجاز به ایجاد چاپخانه نخواهند بود.

به گزارش یزدفردا به نقل از ایرنا، بهمن دری در نشست روسای اتحادیه های چاپ سراسر کشور، تشکیل شورای سیاست گذاری صنعت چاپ کشور را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: سلایق مختلفی وجود دارد که نمی توان آن را در حوزه مدیریتی اعمال کرد چرا که سرانجام خوبی نخواهد داشت.


وی با بیان اینکه نمی توان خود را از خرد و تفکر جمعی بی نیاز دانست، تصریح کرد: تشکیل شورای سیاستگذاری صنعت چاپ نیز به منظور هم فکری ایجاد شده است و اهداف بزرگتری را مورد نظر دارد.


دری با بیان اینکه شعار ما می توانیم سرلوحه اقدامات حوزه فرهنگ است، افزود : این شعار به هیچ قشری متعلق نیست و کلامی است که از جانب خداوند و پیامبر مطرح شده و اگر امام راحل آن را مطرح می کردند با اعتقاد به قرآن و سیره اهل بیت (ع) بوده است.


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری و ایجاد کمیته های مشورتی و ارائه راهکارهای مناسب در آن راه مناسبی برای حل مشکلات و تقویت این حوزه خواهد بود. در جلسات اخیر شورا حدود 25 چالش فراروی صنعت چاپ مطرح شده است که برای برطرف کردن آن باید اولویت بندی صورت گیرد.


وی برخی آمار ارائه شده در این هم اندیشی را مبتنی بر تمام واقعیت های موجود ندانست و افزود: در بسته فرهنگی ارائه شده به رئیس جمهوری این نکات را مطرح کردیم که امیدواریم در فرصت مناسب و در دیدار با ایشان آنها را که قابلیت حل شدن را دارند، مطرح کنیم ضمن اینکه حل برخی مشکلات تابع گذر زمان است.


دری در ادامه در مورد مشکلات موجود فراروی چاپخانه های دولتی و خصوصی گفت: این مشکل سال ها است که گریبانگیر این دو بخش شده به گونه ای که چاپخانه های دولتی آفت بخش خصوصی شدند، در جلسات مکرر در کمیسیون های فرعی و اصلی دولت بحث استانداردسازی چاپخانه های دستگاه های دولتی مطرح و به تصویب رسید، مراکز دولتی به هیچ وجه اجازه احداث چاپخانه جدید را ندارند اگر چه این قانون ابلاغ نشده اما جلوی این اقدام را گرفته ایم.


وی با یاد آوری اینکه برای دیده شدن این صنعت جلسات زیادی را با مسئولان گذاشته ایم، افزود: صنعت چاپ صرفا اقتصادی نیست، این صنعت فرهنگی نیز به شمار می رود.


معاون فرهنگی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود گفت : تنها بیان مشکلات حوزه چاپ کافی نیست بلکه باید از تجارب موجود استفاده مطلوب و راهکارهای مناسبی ارائه شود، همچنین باید به منظور آگاهی بخشی جلسات تعاملی میان بخش دولتی و خصوصی ایجاد شود، در همین حال که بخش خصوصی آزادی عمل دارد اما نیازمند نظارت است.


وی گفت: با حل مشکلات و رسیدن به حد مطلوب کار تمام نشده بلکه حفظ این وضعیت مهمترین مسئله است، باید تجارب گرانسنگ پیشکسوتان و حاصل این نشست ها و نظرات کارشناسان ثبت و ضبط شود تا اگر روزی تغییری در بدنه مدیریتی حاصل شد کارها به عقب بازنگردد بلکه روند روبه رشدی را طی کند.


دری با تاکید بر اینکه جهش های خوبی در حوزه های مختلف در کشور ایجاد شده که خشم جهانیان را برانگیخته است، گفت: برای رسیدن به جایگاه مطلوب نیازمند برنامه ریزی و مدیریت هستیم باید محدودیت را به فرصت تبدیل کرد.


وی در ادامه با تاکید بر توجه به صنایع چاپ استانها گفت: مقایسه ظرفیت صنعت چاپ در تهران با شهرستان ها کاری اشتباه است ، این صنعت مانند یک مسابقه است ، کسی پیروز این مسابقه خواهد بود که سریعتر حرکت کند ، البته این سرعت نیازمند فراهم شدن بسترهای مناسب و امکانات است.


دری نگرانی های دست اندرکاران این حوزه را به حق دانست و گفت: برخی از مسائل بزرگ نمایی می شوند ، مشکلات موجود باید اولویت بندی شوند و در برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت به حل آنها اقدام کرد.


معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بحث آموزش کارکنان این حوزه تاکید کرد و گفت: دفتر امور چاپ و معاونت فرهنگی برای این موضوع سرمایه گذاری کرده و می کنند، اصولا بدون آموزش ادامه کار میسر نخواهد بود، آموزش جز لاینفک حوزه چاپ است .


وی اظهار امیدواری کرد بزودی با امضا تفاهم نامه میان وزارتخانه های فرهنگ و ارشاد اسلامی و صنعت، معدن و تجارت وضعیت این صنعت مشخص شود.


نشست روسای اتحادیه ها و تشکل های صنفی چاپ کشور عصر امروز با حضور یوسف افراش سرپرست دفتر چاپ وزارت ارشاد در سرای اهل قلم برگزار شد.


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا